سفارش تبلیغ
صبا ویژن

غذای عروس هلندی در سنین مختلف از جوجگی تا بلوغ

تغذیه عروس هلندی یکی از مهمترین عواملی است که بایست یک پرورش دهنده به آن توجه داشته باشد. در صورتی که غذای نادرستی به این پرنده داده شود احتمال بیماری و حتی مرگ وجود دارد. در این بین یکی از سوالات مهمی که ذهن هر پروش دهنده را درگیر میکند ، چه غذایی به عروس هلندی بدهیم است یا چه غذایی به عروس هلندی ندهیم. در این نوشته به بسیاری از سوالات شما پاسخ خواهیم داد.

عروس هلندی از خانواده طوطی سانان و یک پرنده بسیار انسان دوست و باهوش است که بعد از مرغ عشق به عنوان دومین پرنده محبوب در سراسر دنیا شناخته شده است، این پرنده به دلیل هوش بالای خود قادر به سوت زدن، بازی با اسباب بازی، انجام چند ترفند، حرف زدن و بازیگوشی می باشد. عروس هلندی در زبان انگلیسی کاکاتیل (cockatiel) نامیده می شود و ذاتا متعلق به استرالیا می باشد و هم اکنون در بسیاری از کشور های دنیا می توان نژاد های مختلف از آنها را یافت. به هر حال در این مقاله می خواهیم در مورد غذای عروس هلندی اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم، با ادامه نوشته همراه باشید.

چه غذایی برای عروس هلندی خوب است و چه غذاهایی بد؟

عروس هلندی نیز مانند هر طوطی دیگری از انواع دانه ها و غلات تغذیه می کند و به عنوان غذای اصلی این پرنده شناخته می شود. دانه ارزن ، کتان، تخم آفتابگردان، شاهدانه، جو دو سر، مخلوط هفت تخم، بلال، نخود فرنگی، پسته ، بادام زمینی و انواع آجیل ها از دانه های مورد علاقه عروس هلندی ها به شمار می رود. اما در کنار این مواد غذایی برای اینکه پرنده شما انواع ویتامین ها و آمینو اسید ها را دریافت کند، باید از انواع سبزیجات و مکمل های غذایی مانند هویج رنده شده ، سیب، گلابی ، آلبالو، کلم، کاهو، کرفس، جعفری ، اسفناج، جوانه گندم و جو، پلت ها و کنسانتره ها، برنج آب پز ، تخم مرغ آب پز، سینه مرغ آب پز و… تغذیه کند. در حالت کلی می توان گفت که تمام مواد غذایی سالم و ارگانیک برای تغذیه عروس هلندی مناسب است، به جز مواد غذایی که بسیار شور، بسیار شیرین و حاوی چربی زیادی است که سیستم گوارشی بدن عروس هلندی قادر به هضم این مواد نیست و بیماری های زیادی را برای او در پی خواهد داشت.
نکته جالب اینجاست که عروس هلندی ها و به طور کلی طوطی سانان علاقه خاصی به ارزن و کتان دارند و اگر قصد آموزش و دستی کردن این پرنده را دارید، این دو دانه به عنوان بهترین جایزه برای عروس هلندی خواهد بود.

مقدار غذای عروس هلندی

عروس هلندی ها مواد غذایی زیادی مصرف نمی کنند، بنابراین در هر وعده غذایی فقط به اندازه مصرف پرنده ، غذا در اختیارش قرار دهید، چرا که وجود مواد غذایی بیش از مقدار مورد نیاز در محیط باعث ریخت و پاش و کثیف شدن محیط می شود و مشکلات زیادی از قبیل گسترش بیماری و رشد عوامل قارچی را به دنبال خواهد داشت.
عروس هلندی بستگی به سنی که دارد مقدار غذاهای متفاوتی را مصرف خواهد کرد، اما در حالت کلی در هر وعده غذایی حدود 5 الی 10 گرم دانه مصرف خواهد کرد و اگر قصد دارید به او میوه یا سبزی بدهید یک تکه کوچک کافیست و در مورد گوشت و تخم مرغ و آب پز نیز مقدار کمی از آن برای میان وعده پرنده کفایت خواهد کرد. دقت کنید که شاید پرنده شما مقدار بیشتری را نیز مصرف کند، اما این کار سبب افزایش وزن پرنده خواهد شد که چاقی نیز بیماری های زیادی را به دنبال خواهد داشت. در ادامه مقاله غذای عروس هلندی در دوره های مختلف رشد را توضیح خواهیم داد.

پلت غذای عروس هلندی چیست؟

پلت ها همان کنسانتره هایی هستند که توسط ماشین آلات صنعتی کاملا خرد شده و پرس شده اند و شامل انواع دانه ها، ذرت، دانه سویا، پودر استخوان، میوه های خشک و … می باشد. پلت ها کاملا خشک و بدون آب هستند چرا که در مراحل تولید آب موجود در آنها گرفته می شود، بنابراین عروس هلندی ها هنگام مصرف پلت ها نیاز شدیدی به آب خواهند داشت و حتما باید ظرفی پر از آب در اختیار آنها گذاشته شود. به همین جهت غذای خشک عروس هلندی نیز نامیده می شود.
پلت ها حاوی ویتامین ها، پروتئین و تمامی مواد معدنی مورد نیاز پرنده ها می باشد و از این رو به عنوان یک ماده غذایی مکمل و غذای تقویتی عروس هلندی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، اما استفاده از پلت ها باعث نشود که دانه ، سبزی و میوه در اختیار پرنده قرار ندهید چرا که مصرف بیش از حد پلت ها نیز می تواند بیماری به دنبال داشته باشد.
شرکت های مختلفی اقدام به تولید پلت می کنند که در رنگ ها و طرح های مختلفی وجود دارند که این کار صرفا جهت زیبایی است و بر ارزش غذایی آن نمی افزاید. بنابراین قبل از اقدام به خرید در مورد شرکت و محصول مورد نظر تحقیق کنید و از قابل اطمینان بودن پلت مورد نظر مطمئن شوید.

غذای عروس هلندی در دوره های مختلف رشد

غذای عروس هلندی در دوره های مختلف رشدغذای عروس هلندی در دوره های مختلف رشد

معمولا پرنده ها در هر دوره از زندگی خود دارای رژیم غذایی خاصی هستند که باید توسط پرورش دهنده رعایت شود، در ادامه هر دوره از زندگی عروس هلندی را با شیوه تغذیه مناسب در این دوره خدمت تان معرفی خواهیم کرد :

الف – تولد تا سه ماهگی :

جوجه از لحظه تولد تا سه ماهگی توسط مادر تغذیه می شوند و در صورتی که پرورش دهنده خود اقدام به پرورش و جوجه کشی از جوجه ها کرده باشد باید با استفاده از سرلاک مناسب اقدام به تغذیه آنها بکند. معمولا جوجه ها در هر وعده با 8 میلی لیتر سرلاک تغذیه می شوند و به فاصله هر 4 الی 6 ساعت باید دوباره تغذیه شوند، هنگام استفاده از سرنگ و سرلاک برای تغذیه جوجه ها دقت کنید که حتما باید غذا را در داخل چینه دان پرنده بریزید، ریختن غذا در دهان او باعث خفگی اش خواهد شد. از دو ماهگی باید کم کم جوجه ها را به دانه خوردن و پلت خوردن عادت دهید.
سرلاک های مختلفی در بازار وجود دارند که برای تغذیه طوطی سانان کاربرد خواهد داشت، اما به عنوان بهترین سرلاک می توان به سرلاک اگزکت (exact) اشاره کرد. این سرلاک به عنوان غذای بچه عروس هلندی نیز شناخته می شود. اگر خودتان می خواهید سرلاک مناسب برای جوجه ها تهیه کنید می توانید از ترکیب زرده تخم مرغ، بیسکویت مادر و کمی آرد استفاده کنید، دقت کنید که به ترکیب ساخته شده اصلا شکر یا نمک اضافه نکنید که برای پرنده مضر است.